Wil je duurzamer eten?

6 september 2018

Duurzaam eten is wereldwijd een veel besproken onderwerp. Dit komt doordat de productie van voedsel veel vraagt van de wereld. Voedsel heeft een enorme impact op het milieu. Door duurzamer te eten kun je je milieu-impact met wel 50% verlagen, en wie duurzamer eet, eet ook gelijk gezonder! Je kunt duurzamer eten door heel eenvoudig andere keuzes te maken. Onderstaand een aantal tips om duurzamer te eten.

 

  • Zorg ervoor dat je zo min mogelijk voedsel verspilt
  • Eet niet meer dan je nodig hebt
  • Koop vaker producten met het duurzaamheidskeurmerk (bijv. ASC, MSC, Fairtrade, Beter Leven)
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken en alcohol (ze zijn ongezond voor je en hebben een hoge klimaatbelasting, drink bij voorkeur koffie, thee en water)
  • Eet zo min mogelijk rood of bewerkt vlees (vervang dit door peulvruchten, ongezouten noten of een ei. Vervang broodbeleg door een plantaardig broodbeleg zoals hummus, groentespread)
  • Eet 1 x per week vis, bij voorkeur vette vis zoals: Haring, Makreel en Zalm
  • Kies voor volkorengraanproducten, groente en fruit. (plantaardige producten hebben meestal een lage klimaatbelasting)
  • Kies groente en fruit van het seizoen, deze zijn minder belastend voor het milieu.

 

Zomers komt veel groente en fruit van eigen bodem. Het is extra vers omdat het van dichtbij komt. Groente en fruit van Nederlandse bodem zijn vaak schoner van landbouwgif. Eet je graag producten die helemaal niet vervuild zijn met chemische bestrijdingsmiddelen? Kies dan voor biologisch!

 

Groente en fruit dat het hele jaar door gegeten kan worden zijn:

Broccoli, prei, rode biet, bleekselderij, bloemkool, ijsbergsla, witlof, koolrabi, raapjes, radijs, spruiten, rode kool, spitskool, tomaat, ui, wortelen en witte kool