Gezonde tips voor kinderen tijdens de vakantie

7 augustus 2018

Ook voor kinderen is het belangrijk om een gezonde leefstijl aan de houden tijdens de vakantieperiode. Onderstaand een aantal handige tips.

Neem tijdens de reis water mee in plaats van frisdrank. Frisdranken bevatten veel calorieën, ongemerkt drink je hier heel wat van weg. Zorg dat je altijd voldoende water mee hebt. Je weet immers nooit wanneer je in de file terecht komt of dat de reis onverhoopt langer duurt dan gepland.

Geef kinderen geen zak met snoep achterin. Tijdens een lange reis verdwijnt er zo heel wat in het mondje. Neem in plaats daarvan fruit of snackgroente mee. Kies voor een leuke verpakking waar je de tussendoortjes in doet. Maak voor de kinderen een leuke lunchbox  met vakjes. Doe in elk vakje iets anders lekkers zodat het er gezellig uitziet en je kinderen op de achterbank, in de trein of het vliegtuig even bezig zijn en ontdekken wat voor lekkers gezonds er in hun bakje zit. Reis je met de auto dan kun je zelf bepalen waar en wanneer je stopt. Houd een gezellige picknick onderweg met lunch van thuis. Neem een bal mee om even een partijtje te voetballen.

Probeer zoveel mogelijk het eetritme van thuis aan te houden. Als je zelf kookt op vakantie is dit makkelijker dan dat je in een hotel eet of in een all-inclusive resort verblijft. Maak dan afspraken met de kinderen wat ze wanneer mogen eten. Zorg dat er bij de maaltijd voldoende groente en fruit zit en niet alleen maar friet, pizza, pannenkoeken en andere ongezonde snacks. Ga je naar een camping of appartement dan kun je ook een aantal ingevroren gezonde gerechten meenemen die je op vakantie slechts hoeft op te warmen.

Maak voor tussendoor schaaltjes met reepjes paprika, komkommer en tomaatjes als snack op tafel. Bijvoorbeeld met zelfgemaakte tzaziki.

Zorg voor voldoende beweegactiviteiten. Hierbij kun je denken aan zwemmen, fietsen of wandelen. Ook is het leuk om ’s avonds een potje te badmintonnen of voetballen. Vaak organiseert de animatie van het verblijf ook een hoop beweegactiviteiten waar je veelal gratis aan deel kunt nemen.